لیقوان - عطابخش

روستای لیقوان، با موقعیت جغرافیایی خود در ۳۶ کیلومتری جنوب شرقی شهر تبریز، به عنوان یکی از زیباترین و پربرکت‌ترین روستاهای دامنه شمالی سهند شناخته می‌شود. این روستا که در دهستان میدان‌چای بخش مرکزی شهرستان تبریز قرار دارد، به دلیل تولید پنیر معروف و با کیفیت، به پایتخت پنیر ایران معروف است.

برای دسترسی به روستای لیقوان، می‌توانید از جاده تبریز-لیقوان استفاده کنید. پس از عبور از شهر باسمنج و روستاهای هروی و بیرق، به لیقوان خواهید رسید.

جاذبه‌های گردشگری لیقوان

روستای لیقوان به دلیل آب و هوای خنک و دلپذیر، مراتع سرسبز و آب‌های معدنی غنی، به عنوان «دره‌ی بهشت» شناخته می‌شود. جاذبه‌های اصلی شامل عمارت سنگی لیقوان (داش عمارت)، پل حاج سالار لیقوان، قبرستان تاریخی، آب گرم طبیعی و رودخانه‌های زیبا می‌باشند.

عمارت سنگی لیقوان
عمارت سنگی لیقوان (داش عمارت)

عمارت سنگی لیقوان که با نام‌های داش عمارت و خانه حاج احتشام الدوله نیز شناخته می‌شود، از مهم‌ترین جاذبه‌‌های تاریخی روستای لیقوان به‌شمار می‌رود. این عمارت متعلق به احتشام الدوله، ارباب روستای لیقوان بوده است و قدمت آن به دوران قاجار و پهلوی می‌رسد. پس از کشته شدن حاج احتشام توسط حزب توده آذربایجان، فرزندان وی در این عمارت ساکن شدند. با نما و ستون‌های سنگی، داش عمارت بر بلندی مشرف به رود لیقوان واقع شده است. بعد از انقلاب 57 این عمارت به دست چندی افراد افراطی و نادان به آتش کشیده شد و طی سال‌های اخیر، این بنای سنگی توسط میراث فرهنگی استان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت ولی این کجا و آن کجا…

این مجموعه در  تاریخ ۲ آبان ۱۳۸۲، با شماره ثبت ۱۰۴۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. امیدواریم مسئولین ذی‌ربط به اطراف و مرمت هر چه بیشتر این بنا بیشتر ارزش و اهمیت قائل شوند.

پل حاج سالار لیقوان

پل لیقوان یا پل حاج سالار لیقوان یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین پل‌های آذربایجان شرقی است که درسال 1209 هجری شمسی در این روستا ساخته شده است. پل حاج سالار، منطقه طولسر و بارالی چایی و روستای لیقوان را به یکدیگر متصل می‌سازد. معماری آن متشکل از یک دهانه بزرگ و چهار دهانه کوچک است. از آن جایی که هزینه احداث این پل را فرد خیری به نام حاج سالار تأمین کرده است، به نام «پل حاج سالار» شناخته شده است. این پل تاریخی، که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد، در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارۀ ثبت ۷۵۳۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل حاج سالار لیقوان

تاریخچه لیقوان

روستای لیقوان دارای سابقه‌ی تاریخی قبل از اسلام است و از دره‌های متعدد کوه سهند که همواره آب‌های گرم در آن‌ها جریان داشته، شکل گرفته است.

روستای لیقوان

محصولات محلی لیقوان

از غذاهای محلی روستای تاریخی لیقوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیزی یا آبگوشت مخصوص لیقوان (پیتی)
  • اریشته شورباسی
  • یارما شورباسی
  • اوماج آشی
  • قورما (گوشتی که جهت نگهداری طولانی مدت با نمک پخته می‌شود)

غذاهای محلی لیقوان - دیزی لیقوان

 

آدرس کارخانه پنیر لیقوان عطابخش

پنیر لیقوان که به عنوان یکی از بهترین پنیرهای خاورمیانه شناخته می‌شود، محصول اصلی این روستا است. شرکت عطابخش یکی از تولیدکنندگان اصلی پنیر در این منطقه است که پنیرهای ارگانیک و درجه یکی را تولید می‌کند. کارخانه پنیر لیقوان شرکت عطابخش، یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان پنیر در این منطقه است. کارخانه پنیر لیقوان عطابخش در آدرس روستای لیقوان، انتهای خیابان امام قرار دارد.

برای تماس با شرکت عطابخش و کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و نحوه خرید، می‌توانید با شماره تلفن 09143327476 تماس حاصل فرمایید یا به آدرس ایمیل info@atabakhshdairy.com ایمیل بزنید. دفتر و فروشگاه مرکزی عطابخش نیز در خیابان امام لیقوان و با نام بازار لبنیات و پنیر لیقوان عطابخش بوده که جهت آشنایی با محصولات متنوع و همچنین مشاوره و خرید محصولات در خدمت هم‌میهنان عزیز می‌باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *