پنیر لیقوان عطابخش

امروزه محصولات فراوانی با نام «پنیر لیقوان» و با برندهای مختلف در فروشگاه‌ها وجود دارند. اما مصرف‌کنندگان با استفاده و مقایسه انواع پنیر لیقوان،‌ به تفاوت‌های فراوان «پنیرهای ظاهرا لیقوانی» با طعم معمولی و صرفا شور،‌ بافت سفت و حتی بوی نامطبوع با «پنیر اصل لیقوان» که طعم خاص و ماندگاری دارد، دارای بافت نرم و لطیفی است و به هیچ عنوان بوی نامطبوعی ندارد، پی می‌برند. در علت خوش طعم بودن پنیر لیقوان اصل می‌توان به این نکته اشاره کرد که تولید پنیر لیقوان، هنری دیرینه است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. زنان و مردان آذربایجانی با ظرافت و مهارت، راز طعم ماندگار این پنیر را در دل طبیعت بکر سهند حفظ کرده‌اند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به دلایل اصلی کیفیت بی‌نظیر پنیر لیقوان عطابخش بپردازیم.

✅ پنیر لیقوان عطابخش، به دلیل چرای بیش از صد هزار راس گوسفند در چمنزارهای بی‌بدیل دامنه‌های سهند و نیز نوشیدن آب‌های گوارا و معدنی جوشیده از دل کوه‌های منطقه، عطر و طعمی منحصر به فرد داشته و در طول سالیان دراز، به نحو احسن توانسته است جای خود را در دل ذائقه مصرف‌کنندگان حود باز کند. و این اولین عامل خوشمزگی این فرآورده لبنی است.

✅ دومین عامل به وجود آورنده عطر و طعم خوش پنیر لیقوان عطابخش، نحوه شیردوشی و نیز نحوه نگهداری شیر حاصله، از مرحله دوشیدن شیر تا انتقال به کارخانجات لبنی است. نکته قابل توجه اینکه یکی از عوامل مهم و البته مخربی که تاثیر بسزایی در پائین آمدن کیفیت پنیر و دیگر فرآورده‌های لبنی دارد، ترکیب و حل شدن فضولات دامی در سطل شیر به هنگام دوشیدن شیر می‌باشد؛ لذا باید از این موضوع پیشگیری نمود. این اصل در هنگام دوشیدن شیر در بین دامداران لیقوانی، که برخلاف دیگر نقاط روستایی کشور، منحصرا مردان مسئولیت شیردوشی را بر عهده دارند، به‌ خوبی رعایت شده و دامداران لیقوانی با رعایت اصول بهداشتی ویژه در موقع شیردوشی و نیز بکارگیری شگردهای ماهرانه و حتی نوع استفاده از انگشتان درگیر در این کار، در نهایت شیری عاری از هر گونه ذرات و ملحقات اضافی به شیرپزان تحویل می‌دهند تا محصولی با درجه کیفی مطلوب و خوشایند مصرف‌کننده تولید و عرضه شود.

✅ سومین عامل موثر در کیفیت پنیر تولیدی لیقوان، نحوه صافی کردن شیر توسط شیرپزهاست که حتی ریزترین ذرات گرد و غبار و اضافات احتمالی را از شیر می‌زداید.

بارزترین تفاوت پنیر لیقوان عطابخش با پنیرهای سایر نقاط کشور به این سبک، عدم جوشاندن شیر است. توضیح این که شیر بلافاصله پس از مرحله صافی، به مرحله مایه‌زنی فرستاده شده و باکتری‌های موجود در شیر، به جای این که با جوشاندن شیر از بین بروند، با بکارگیری آب نمک غلیظ در مراحل تولید، نگهداری و مصرف، به طور کامل از بین رفته و محصول نیز استریل می‌شود. تحقیقات آزمایشگاهی گسترده‌ای که به طور مداوم توسط پژوهشگران و محققین حوزه بهداشت و درمان صورت می‌گیرد، این مهم را به اثبات رسانده است که پنیر تولیدشده به این سبک و سیاق، به دلیل آن که تمامی باکتری‌های مضر موجود در شیر به علت نگهداری مستمر و مداوم پنیر در آب نمک به صورت کامل از بین رفته‌اند، هیچ گونه لطمه‌ای به سلامتی مصرف‌کنندگان وارد نمی‌سازد.

این روزها، پنیر لیقوان به دلیل محبوبیت فراوان، در نقاط مختلف ایران تولید می‌شود. اما، طعم اصیل و کیفیت بی‌نظیر پنیر لیقوان را تنها می‌توان در روستای لیقوان و در دامنه کوه‌های سهند یافت. اگر به دنبال بهترین و اصیل‌ترین طعم پنیر لیقوان هستید،‌ بی‌شک پنیرهای لیقوان صادراتی عطابخش در بسته‌بندی‌های متنوع ۴۰۰ گرمی تا ۱۷ کیلوگرمی انتخاب اول شماست.

نکاتی برای انتخاب پنیر لیقوان اصل:

  • پنیر لیقوان اصل، دارای بافتی نرم و لطیف است.
  • رنگ پنیر لیقوان، سفید مایل به کرم است.
  • پنیر لیقوان اصل بوی نامطبوع ندارد.
  • پنیر لیقوان حفره‌های ریز دارد.
  • پنیر لیقوان را از برندهای معتبر آن خریداری کنید.
  • پنیر لیقوان اصل، در اندازه‌های مختلف و به صورت فله یا بسته‌بندی عرضه می‌شود.

با انتخاب پنیر لیقوان واقعی عطابخش، طعم اصالت و سلامتی را به زندگی خود هدیه دهید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *